מאת אודי עציון:
ג'ויסטיק ביד ימין,ג'ויסטיק ביד שמאל.אני מזיז את הימני והמפלצת מתחילה לזחול קדימה ,לא במהירויות שמזכירות שום דבר אחרי שג'ויסטיק מחובר אליו.ככה זה כשבמקום בקוקפיט של אף -16 אתה יושב מאחורי הגה של מפלסת ("גריידר") של קטארפילר ,עם מחיר מרשים של כמיליון שקל,אבל מהירות מירבית של 40 קמ"ש בלבד.
נהגתי הרבה בחיי,עכשיו הגיע הזמן להחזיר,וכמו סבא שלי זאב בן ישראל (פריזר) ז"ל לפני 90 שנה, לצאת לסלול כבישים בעצמי.הזירה: עבודות ההרחבה בכביש הסרגל ליד עפולה.הכביש המפורסםמורחב ונסלל כעת מחדש לאחר שהפך גלי מדי עקב תזוזת קרקע.
אם יהיו לכם תלונותלגבי איכות הסלילה החדשה אל תפנו אלי,אלא אל מערכת הסלילה החכמה של סייטק ,היום אני רק ממלא הוראות.מתברר שהטכנולוגיה הגיעה גם לחברה הלאומית לדרכים (מעצ) שמנהלת כת פיילוט של סלילה בעזרת לוויין במבחר אתרי עבודה.המטרה:עבודה מדויקת,איכותית וגם זולה יותר.
הפיילוט כולל את האתר שבו אני נמצא בכביש 65,את העבודות בכביש 423 (נס ציונה) במחלף יגור ובמחלף דרור.בשלושת האחרונים משמשת הטכנולוגיה החדשה להידוק חומרי המילוי לקראת הסלילה, בכביש הסרגל מדובר על הפעלת המפלסת עצמה,שקובעת את שכבות החומר וזוויות הכביש."בהנחה שהמחקרים יסתיימו בהצלחה ,בכוונת החברה להציג את התועלות בפני הקבלנים ולפעול ביחד עמם בכדי להטמיע את הטכנולוגיות ולהפוך אותן לסטנדרט שיביא לחסכון בזמן ובמשאבים,לרווחת הקבלנים, החברה והמשק",אומרים במע"צ.
איך זה עוד?הכלים מצויידים באנטנותהקולטות אותות מיקום מלווינים ומאנטנת השוואה מקומית שמגבירה אתרמת הדיוק עד למילימטרים בודדים.זה מאפשר למחשב לדעת בדיוק היכן נמצא הכלי ולהשוות את מיקומו לתוכנית העבודה שהוזנה בו מראש.במקרה שלי הכלי מתקדם באיטיות לפנים,כאשר חיצים על המסך מסמנים לי מתי להוריד ומתי להרים את הכף,ליצירת שכבת המילוי הדרושה.
הקאצ' הוא במחיר: כ-400 אלף דולר בנוסף לכלי הציוד המכאני עצמו.את העלות מצדיקה מלבד ההבטחה לעבודה מדויקת יותר,גם החיסכון בכוח אדם.לא זו המערכת שתילחם באבטלה. השימוש בה אמור לחסוך את העסקתם של שני ה"גוקרים" ,כפי שמכונים הפועלים שנעים יחד עם המפלסת ומבקרים את עבודתה,ואת העסקתו של מודד צמוד.העברת השליטה למחשב לתכנון העבודה מאפשרת גם קיצור של זמני העבודה ומרחקי הנסיעה.
"המערכות יקרות יחסית,אולם לאורך זמן הן צפויות להחזיר את ההשקעה.קיצור בלוחות זמנים,בשימוש בחומרים ובדלק של מפעיל המכבש שיידרש לנסוע על גבי הקרקע הדרוכה רק את מה שצריך",אומר גורם בתחום התשתית.
לטענת היצרנים החזר ההשקעה מתרחש לאחר כשבעה חודשים.
אני נהגתי במערכת של סייטק וקאטרפילר,אבל הן לא לבד בשוק.אפשר לעבוד עם המפלצת גם במצב אוטומטי לגמרי,שבו המחשב גם מוריד ומעלה את הכף בעצמו."עובד יופי",מודה מוסטפה,המפעיל הקבוע של הכלי שאת מקומו אני תופס,"אבל יקר".עם אף באורךשל משאית קטנה אין מה לדבר על סיבוב פרסה שיקח לי את כל עמק יזרעאל כאשר אני מסיים פס ,ואני מעביר לרוורס,מזדחל לאחור בעדינות בסיום יום העבודה הקצר שלי.ניפגש על הכביש שיהיה.